9. listopadu 2016

Infico


Mnou velmi očekávaná kniha konečně vyšla a úspěšně jsem ji před nějakým časem dočetl. Ten "nějaký čas" jsem si dával na rozmyšlenou co mám vlastně o novém díle Petra Heteši - Infico napsat. Ihned po přečtení jsem byl tak nějak rozladěn psát oslavné ódy a čekal jsem jestli si to tak nějak, jak se říká sedne. A ono si to opravdu sedlo ;)

Anotace i obálka na knihu byla velmi slibná a já se těšil jako malej kluk na vánoce. Kdy jsem doufal, že mi Ježíšek neděli Lego a místo toho jsem dostal dřevěné kostky a ponožky.

Dej nás dovede opět do Baltimore v neurčitém budoucím  čase. Co se týká hi-tech-sc-fi featur, tak se mi zdálo, že s nimi autor relativně šetřil a prakticky za celou knihu se setkáme pouze s dvěma novinkami z budoucnosti. První je, pro Hetešu “typické”, multi-úrovňové město tak jak ho máme rádi, a na druhé novince je postavena prakticky celá zápletka knihy. Což je z mého pohledu vlastně v pořádku. Není potřeba knihu narvat technologií, která sice vypadá bombasticky a prodlužuje slova na stránkách. Ale v podstatě si ji člověk vůbec nedokáže představit či spojit s něčím co mu dává smysl.

Infico je v tomto umírněné a vzhledem k tomu, že se vlastně jedná o detektivku, tak se mi líbí, že autor svůj um spíše věnoval dialogům a částečně rafinované zápletce, než aby zbytečně opisovat prostředí. Na druhou stranu je na pováženou, jestli autor neměl být trochu víc “odvážný” a víc tu zápletku zamotat/zkombinovat, aby se to prvoplánovité řešení rozplynulo jako pára nad hrncem. A tak jak to Heteša umí, nám naservíroval zajímavé a nečekané řešení.

Ve stručnosti by se dala kniha popsat jako detektivní román z blízké budoucnosti. Kdy se opět dostala ke slovu studená válka, jenom s tím rozdílem, že proti USA, stojí Čína. Zápletka je postavena vcelku chytře, leč je na můj vkus enormně dlouho natahována. Čtenář nemusí být raketový inženýr aby netušil dávno dopředu jak to dopadne. Takže mi osobně dost vadilo, z mého pohledu, natahování děje. Myslím si, že kdyby z toho byla povídka a nebo krátká novela, tak by to bylo super. Leč v tomto rozsahu to na mě působilo trochu divně.

Kniha ve své podstatě netrpí hluchymi místy a dej příjemně plyne. Ale fakt, že se člověk relativně záhy dovtípí pointu knize moc nepřidá.

Osobně hodnotím tuto knihu jako průměr. Pokud by toto měla být vaše první kniha od mistra, tak si myslím, že budete nadšeni, pokud jste od něj již něco četli, tak to není špatné, ale není to věc, ke které se budete vracet.

Možno zakoupit na www.palmknihy.cz


Žádné komentáře:

Okomentovat