2. dubna 2016

Vlci vyjí a já úpím

Kotleta - Vlci
Zhruba kolem roku 1990 se do mé knihovny a do mého srdce dostal R. E. Howard a jeho Conan, konkrétně jeho kniha povídek Conan v ČR vydáno v roce 1989, na knize se mimo jiné podíleli i další autoři (Lyon Sprague de Camp, Lin Carter, Björn Nyberg). A tehdy se mi změnil svět, a ač výborná trilogie Pán prstenů, kterou jsem do té doby zbožňoval, tak se na ni pomalu začalo prášit a prakticky do nástupu filmu, kdy jsem si chtěl oživit dobrodružství, jsem ji neměl v ruce. Nebyl důvod, dlouhou dobu jsem si vystačil s jednoduchým příběhem, svalnatým hrdinou, který má vždy nabroušený meč pohotově připravený ke sjednání spravedlnosti. Postupem času, zvláště poté, kdy jsem zjistil, že Howard již nikdy nic nenapíše :(, mě začaly ty Conan clony nudit a začal jsem číst jiné věci. 

Tolik na úvod, abych si připravil půdu pro další text. 

Je rok 2016 a virtuální postava František Kotleta se rozhodl, že vydá novou knihu. Odolal jsem první fázi, kdy jsem si mohl za zvýhodněnou cenu pořídit půlku a po nějakém čase by mi byl zaslán zbytek knihy. A hned tady, musím podotknout, že  jsem velmi rád, že  jsem to neudělal, protože celá kniha je velmi krátká, a mít ji ještě rozkouskovanou, tak nevím. 

Ale zpět, jedná se o před-díl pro Bratrstvo krve. Což by bylo dost fajn, kdyby... 

Kdyby to bylo napsané stejně jako Bratrstvo, kdybych se při čtení nepropadl do roku 90 a nepřipadal si, že čtu třicet let starou knihu od R. E. Howarda. Kdybych nečetl Bratrstvo a kdybych nečekal, že  slova na stránkách budou lítat rychlosti kulek vypálených z kulometu M240G.  Po prvních pár stránkách se mi v hlavě vynořil text od kapely Lucie „Černí andělé, konkrétně pasáž „Středověk neskončil středověk trvá““, který podle mě celkové vystihuje knihu. Bohužel jsem se toho textu nedokázal za celou knihu zbavit, takže jediná dobrá zpráva paradoxně je, že  kniha je natolik krátká, že mi Lucie zněla v hlavě pouze pár večeru a pak byl klid ;). 

Ke knize samotné... děj nás donese daleko před dobu, kdy Bezzemek byl přeměněn na upíra a tak nějak nám odkrývá co se stalo a proč se to stalo, v době kdy Sangot byla relativně čerstvě zavražděná. Dozvíme se jak Gerhard přišel ke svému jménu a zjistíme co dělala matka Bezzemka, když byla ještě živý člověk. Tolik zhruba k ději knihy. Nemá smysl popisovat kolik bylo prolité krve a prošukaných stránek. Každopádně s obojím mi přišlo, že tento klon Kotlety šetřil. Asi se bál, aby to nesklouzlo do stereotypního sexuálního násilí a my čtenáři mu to neomlátili o hlavu, jako se stalo s knihou „Příliš dlouhá swingers party“. Na druhou stranu, tato kniha byla nemastná, neslaná a prostě ji schází takový ten ladný nádech, šmrnc a švih který fungoval v Bratrstvu. Jak jsem se již zmínil, kdyby tato kniha vyšla před Bratrstvem a nečetl jsem ani Peruna, tak ji budu hodnotit relativně kladně a budu se s napětím těšit na další díly. Bohužel kniha vyšla po výše zmiňovaných titulech a jak dějové, tak stylistikou jim nesahá ani po kotníky. 

Abych nemluvil pouze negativně, tak nemohu upřít snahu o objasnění situace, problematiky a vyjasnění poměrů, které panovaly před první knihou Bratrstva. Osobně jsem si však vystačil s tím co bylo zmíněno v trilogii, takže za mě tento před-díl nebyl nutný a nikam mě moc neposunul a ani nenavnadil na další případné před díly.

Takže z celé knihy mě leží v hlavě plno otázek, které se bohužel netýkají obsahu knihy, ale marketingové značky František Kotleta, na které mi bohužel nikdo neodpoví. 

Osobně hodnotím 3/5. 

Knihu lze zakoupit na portálu Palmknihy.cz


Žádné komentáře:

Okomentovat