30. října 2012

JAK NA DUPLEX alias duotone?

Po nějaké době se ke mě dostala práce, kde klient chtěl celou zakázku tisknout přímejma (PANTONE) barvama.  Ono by to bylo v pohodě a zapadlo by to do rutinní činnosti, pokud by tam nebyl obrázek. A protože takový typ zakázek neřeším běžně, tak jsem otravoval kolegy a nějaký čas mi zabralo než jsem si vzpomněl jak to vyrobit. A abych byl příště, připravený, tak jsem se rozhodl si napsat takový "how-to" návod.

Vzkaz do budoucna... nepanikař je to víc než jednoduché ;).

Vynechávám věci alá, cestování, výroba nového stínu atd. Zde je zdrojový obrázek: 
Následně jsem obrázek převedl do stupni šedí. Z důvodu, abych odstranil veškeré barevné informace a mohl grafiku nabarvit dle požadavků. Zatím to jde všechno jako po másle. 
Pak jsem převedl obrázek do Duplexu a hlavní sranda začala :D. Jak jsem naznačil, tak samotný převod ke štěstí nestačil, protože po převodu grafika vypadá následovně:

Jak je vidět na předchozím náhledu, u Pantone barev jsou ikonky křivek, které je potřeba poladit tak, aby se výsledná grafika co nejvíce podobala originálu. Ovšem rovnou říkám, že to nejde na 100% a je nutné udělat ještě další úpravy. Nicméně grafika po poladění křivek vypadala takto:


Což už vypadá podstatně lépe ;). Bohužel to pořád vypadá dost ploše. Takže je zde další krok a to dokreslit světla a stíny. To jsem udělal tak, že jsem si na světla vzal bílou barvu a štětcem jsem do nové vrstvy kreslil světla podle CMYKového obrázku. Stíny jsem řešil podobným způsobem, jenom jsem si kapátkem nabral barvu, která byla ve stínech, tedy mix oranžové a šedé. Následně jsem si pohrál s průhledností vrstev a režimem prolnutí. A bylo hotovo.

Pokud porovnáme CMYKový vs. DUPLEXový obrázek zjistíme, že si sice jsou velmi podobný, ale nejsou stejný. A proč? Protože to prostě technicky nelze udělat. CMYK obsahuje 4 barvy, kdežto tento DUPLEX pouze 2. I přes tuto nedokonalost, si myslím, že výsledek je více než dobrý. 

Poznámka na konec, pokud používáte Adobe InDesign CS5 a starší, tak je nutné výsledné soubory uložit jako *.eps soubory, protože program nezvládá načíst *.psd, který jsou uložený v duplexu. Tipuji, že to bude problém i novějších verzí.

Žádné komentáře:

Okomentovat