6. února 2013

Adobe Photoshop Lightroom 4 - díl 1


 

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti, aneb jak je důležitá příprava!
 
Předem upozorním, že popíšu postup jak to dělám já a ne jak je to správné, protože správný postup v podstatě neexistuje, resp. všechny postupy jsou správné ;). Někomu může vyhovovat můj postup někomu může vyhovovat postup jiný, který také zmíním.

Za zmínku určitě stojí samotné nastavení programu. Ono v podstatě z mého pohledu není až tak co nastavovat, pohodlně si člověk v podstatě vystačí s přednastavením od výrobce. Na druhou stranu je tam pár věcí, které je dobré poladit.

První věcí je velikost vyrovnávací paměti. Standardně nastavená na 1 GB, což pokud nemáte Full Frame snímač a máte málo místo na disku, tak asi stačí. Na druhou stranu při překročení limitu 1 GB program dočasnou paměť smaže a tím smaže i všechny vygenerované náhledy, a začne generovat nové náhledy. Což je vcelku pruda, zvláště pokud pracujete na jedné větší zakázce a potřebujete se z nějakého důvodu vracet k snímkům ze začátku focení.  

Osobně jsem si nastavil velikost jedné CF karty a to konkrétně 16 GB.

Což při velikosti dnešních HDD mi přijde jako zanedbatelná velikost. Toto se nastaví v PREFERENCES - CAMERA RAW CACHE SETINGS - MAXIMUM SIZE. Hned dole je pak nastavení pro video, takže pokud natáčíte videa, tak je dobré zvednout i tuto paměť.

Druhá položka co stojí za všimnutí je v záložce PREFERENCES - EXTERNAL EDITING a tam pokud máte Adobe Photoshop, tak na prvním místě je vybrán on a další volba je prázdná. Která slouží třeba pro vybrání externího programu na zpracovávání HDR fotografií. nebo jiného vámi zvoleného editoru. Každopádně zpět k nastavení primárního editovacího programu.

FILE: v jakém formátu se uloží, následně otevře a zase uloží fotografie
COLOR SPACE: barevný prostor
BITH DEPTH: bitová hloubka obrázku
RESOLUTION: rozlišení v DPI
a pokud máte zvolen TIFF, tak ještě položka
COMPRESSION: komprese

Osobně mám TIFF - AdobeRGB - 8bits - 300DPI - ZIP

V samotném programu je pak ještě volba export, která se může nadefinovat rozdílně, takže pokud chci z nějakého důvodu jako výstup použít 16bits a ProPhoto tak si to nastavím až při tom exportu, resp. vytvořím si exportní forntu s tímto nastavením. Toto "univerzální" nastavení viz. výše mám z důvodů, že valná většina mých prací končí v tiskárně resp. se převádí do CMYKu. To jak si udělat export/exportní frontu vysvětlím příště.

Další důležité nastavení se nachazí v CATALOG SETTINGS - FILE HANDLING - PREVIEW CACHE zde se nastavuje jak veké náhledy má APL generovat a po jaké době je má smazat.

STANDARD PREVIEW SIZE: velikost širší strany v pixlech. Čím větší tím sice lepší, ale na druhou stranu pomalejší vykreslování. A logické nabobtnání katalogu.
PREVIEW QUALITY: v podstatě to samé jako předchozí položka, jenom s tím rozdílem, že to určuje kvalitu náhledu.
AUTOMATICLLY DISCARD 1:1 PREVIEWS: dny po kterých se zahodí náhledy fotografii. Pouze v tom případě, že se na ně nešáhlo. Nebo vyrovnávací pamět nepřesáhla vámi určenou hranici.

Osobně jsem si nastavil 1140 px - medium a 30 dní.  Většinou do 30 dní je zakázka uzavřená a tudíž je mi jedno, že se náhledy smažou. 

Další, alespoň pro mě důležité nastavení se provádí v METADATA - EDIT METADATA PRESETS. Zde si nastavíte všechny údaje, které chcete vkládat do fotografii. Tedy vaše jméno, kontakt,  práva na použití atd. Jednou si to celé vyplníte, pak nastavení uložíte a použijete při každém importu. Samozřejmě těch šablon s přednastavením může být více, třeba jedna soukromá, jedna pracovní atd.

Pak tady je ještě jedna věc, která se mi líbí a to je, že standardně APL zapisuje všechny informace o změnách + metadata do interní knihovny. nicméně je zde možnost si zapnout, aby to APL zapisovala jak do knihovny tak do externího souboru XMP. Soubor XMP pak bude zapsán vedle vaší zdrojové fotografie. Což mi osobně přijde vcelku dobré, protože pokud bych z nějakého důvodu přišel o knihovnu APL, tak bych tím pádem bych přišel o všechny úpravy, které jsem udělal na fotkách. Kdežto, když si nechám generovat tento malý textový soubor, tak jednak nemusím pouštet APL a Photoshop mi při otevření RAWu načte všechny úpravy, které jsem udělal a nebo při importu do nové knihovny APL se mi zanesou všechny změny co jsem dělal. A tato "magická" věc se zapíná... CATALOG SETTINGS - METADATA a tam zaškrtnout Automatically write changes into XMP.

No a to je z důležitého nastavení, alespoň pro mě, vše. V dalším díle se podíváme na import fotografií.

Žádné komentáře:

Okomentovat