14. ledna 2011

GREP aneb jednoznakovky a jiné znakovky ;)


Je pátek odpoledne, já mám nově nainstalovaný InDesign a začínám šílet... Account chce samozřejmě dnes a samozřejmě hned finalizovat brožurku. Všechno by bylo vcelku ok, kdyby... Kdyby kolega po kterém jsem to přebíral věděl jaký je rozdíl mezi registrační a černou barvou, kdybych dostal velké obrázky, které bych mohl poslat v klidu do tisku a nemusel ztrácet čas tím, že poptávám podklady. A kdybych měl nahozený v InDesignu GREP příkazy jaké jsem měl v předchozí verzi! Takže nastala slabá panika a Googlování, po chvilce zmatků jsem konečně našel to co hledám a rozhodl jsem se pojistit se do budoucnosti tím, že si to hodím k sobě na blog.

Takže mnou využívané GREPy jsou:

Vícenásobné mezery na jedinou mezeru:

Hledat: [~m~>~f~|~S~s~<~/~.~3~4~% ]{2,}

Změnit na: \s

Mezery před interpunkčními znaménky:

Hledat: \s+([.,:;\!\?])

Změnit na: $1

Jednoznakové předložky:

Hledat: (\<[szkvaiouSZKVAIOU])[ ]+

Změnit na: $1~S

Jak takový "grep" použít? Jednoduše ;) stačí mít v programu InDesign otevřený nějaký dokument (klidně prázdnou stránku) a zmáčknout klávesovou zkratku cmd+f (ctrl+f). Vyskočí tabulka "hledat a nahradit" v horní části je záložka GREP, kam se do políček hledat/zaměnit zkopíruji výše napsané grepy. Ideální je si to uložit, což se provede poklepání na ikonku disketky (uložit dotaz). A příště, už stačí jenom vyvolat příslušný grep, ze seznamu dotazu.


Pomocí GREPu lze dělat opravdu hodně, například je ideální když v celé brožuře chcete nahradit USA/UK dělení slov za české atd. Je to opravdu velmi šikovný nástroj, který bývá neprávem opomíjený. 

UPDATE 5. 10. 2017

byl jsem upozorněný na chybu u jednoznakových předložek, v textu jsem omylem napsal malé s místo velkého S, což dělalo pevnou mezeru, která nevypadala pěkně. V screenshotu to bylo a je správně. Za toto upozornění děkuji GOTIKovi. 

A druhá věc, osobně se mi časem více osvědčil doplněk TypoScript https://typoskript.cz
Je to pravidelně aktualizované a imho nabízí více možností v přátelském rozhraním.


Žádné komentáře:

Okomentovat